TV met eigen reclame – Narrowcasting

Digitaal is de toekomst. Deze uitspraak is vandaag de dag allang werkelijkheid geworden, maar is nog steeds van kracht. De digitalisering zal nog meer impact hebben in de nabije en verre toekomst. De digitalisering heeft ervoor gezorgd dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden in de bedrijfsvoering. Zo zie je bijvoorbeeld dat online wordt gezocht naar een geschikte hovenier en wordt de bedrijfssite bekeken en wordt er ook gezocht naar reviews. Dit is in een aantal jaar flink veranderd en deze verandering is overal merkbaar. Als bedrijf of merk zijnde is het dan ook ontzettend belangrijk om zichtbaar te blijven in deze wereld vol met afleidingen voor je potentiële klanten. Narrowcasting is een communicatiemedium wat erg populair is en in de toekomst steeds belangrijker zal worden. Narrowcasting kan worden samengevat als: Het benaderen van een specifieke doelgroep, op een specifieke plaats en op een specifiek tijdstip met behulp van het tonen van content op audiovisuele displays. Een narrowcasting scherm is eigenlijk een digitaal beeldscherm. Hier kun je vervolgens zelf de meest uiteenlopende informatie op tonen. Narrowcasting is de directe tegenpool van broadcasting waarbij een groot breed publiek wordt bereikt. Narrowcasting wordt ook wel digital signage genoemd.

Reclame maken op een narrowcasting scherm

De meeste mensen kennen digital signage al, maar weten niet zo goed wat het is. Zo vallen de schermen van de NS waarop actuele reisinformatie wordt getoond en de interactieve schermen bij de McDonalds onder digital signage. Naast deze twee voorbeeldtoepassingen, kun je een narrowcasting scherm vrijwel overal voor gebruiken. Zo maken steeds meer bedrijven intern en of extern gebruik van narrowcasting. Fysieke retailers kunnen een narrowcasting scherm in de winkel of voor de etalage tonen om bezoekers te verleiden, informeren of te benaderen. Mogelijke boodschappen kunnen zijn:

  • Korting op bepaalde producten
  • De nieuwste producten
  • Bepaalde unique selling points
  • Social media
  • Sfeerbeelden
  • Bedrijfs- of productvideo’s

Het type boodschap dat je toont is volledig afhankelijk van het doel wat je wilt bereiken en de doelgroep. Voor een prijsvechter is het interessant om afgeprijsde producten te tonen, maar voor een trendy kledingwinkel kan het bijvoorbeeld interessanter zijn om de nieuwste producten of trends te tonen. Uiteraard kan een narrowcasting scherm uitstekend dienen om een bepaalde sfeer uit te dragen of de bezoeker in een bepaald humeur te sturen.

In de algemene basis geldt dat een boodschap op een narrowcasting scherm bestaat uit één van de volgende onderdelen of een combinatie daarvan:

  • Afbeeldingen
  • Video
  • Tekst
  • Live feeds

Het grote voordeel van digital signage is het feit dat het veel aandacht trekt, het niet storend is voor het publiek en de boodschap duidelijk en op een aantrekkelijke manier kan worden weergegeven. Het publiek ervaart het niet als storend, aangezien je de boodschap volledig kunt afstemmen op je eigen doelgroep, het tijdstip en de locatie. Zo kun je gerichte en relevante informatie uitzenden met een narrowcasting oplossing.

onbekend.jpg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *