Een eigen winkel openen: waar begin je?

Heb jij er altijd al van gedroomd om je eigen winkel te openen? En heb je nu eindelijk de stap durven te zetten om je droom waar te maken? Hier komt enorm veel bij kijken. Wij zetten de belangrijkste dingen voor je op een rijtje!

Begin met een ondernemingsplan

Een goed begin is het halve werk. Voordat jij je winkel kunt gaan openen, moet je toch echt een goed ondernemingsplan hebben. Dit is echt een onmisbaar onderdeel van de startfase van elk bedrijf. In dit ondernemingsplan schets je het beeld van jouw doelen en hoe je deze doelen wilt gaan bereiken. Denk hierbij zowel aan de korte termijn doelen als de doelen die je hebt op lange termijn. In een ondernemings plan verwerk je ook een risico-analyse en markt-analyse, zodat je tot een goede strategie en plan van aanpak kunt komen. Een online marketing bureau kan je hierbij helpen door je winkel meteen op de kaart te zetten.

De registratie en verzekeringen

Het maakt niet uit wat voor winkel je wilt gaan starten, je moet je altijd eerst inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK), dat geldt eigenlijk voor iedere ondernemer in iedere branche. Wanneer je bent ingeschreven bij de KvK zul je ook een btw-nummer krijgen waarmee je je moet aanmelden bij de belastingdienst. Ook moet je de juiste verzekeringen afsluiten. Iedere ondernemer is natuurlijk verschillend dus welke verzekeringen voor jou van belang zullen zijn, zullen verschillen per starter en branche.  Uitzoeken welke verzekeringen je moet afsluiten zijn dan ook een onmisbare stap naar een goede onderneming.

Online en/of Off-line

Ga je voor een fysieke winkel, of begin je een webshop? Online shoppen wordt natuurlijk steeds populairder, maar dat maakt een fysieke winkel tegelijk ook uniek.
Hoe dan ook, het is erg handig als ondernemer om gebruik te maken van verschillende online platformen. Niet alleen voor de verkoop van de producten, maar zo ook voor de promotie. Zo kun je bijvoorbeeld een website met een blog-pagina aanmaken, of een Facebook en Instagram pagina waar je regelmatig updates plaatst of bijvoorbeeld winacties doet, zoals prijzen verloten. Dit zou niet alleen meer klanten kunnen trekken, maar zo kun je ook betere relaties ontwikkelen met bestaande klanten.

Boekhouding
Als onderneming ben je verplicht om een boekhouding bij te houden. Dit is dan ook een zeer belangrijk puntje waar je goed over na moet denken, ga jij dit zelf doen of besteed je het liever uit aan een accountant of boekhouder? Hoe dan ook, zorg dat hier een goed plan voor is voordat jouw winkel opent. Een goede en overzichtelijke administratie kan echt niet ontbreken, en je zult er alleen maar profijt van hebben wanneer dit goed geregeld is. Ook niet geheel onbelangrijk, hoe gaan de klanten straks betalen? De meesten detailhandels dienen te beschikken over een pinautomaat, een pinautomaat kopen voor de opening van de winkel is dus wel zo handig. Ook, moet je ervoor zorgen altijd genoeg contant geld te hebben, dit blijft namelijk ook nog steeds een populair betaalmiddel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *